MALOKARPATSKÝ DIAĽKOPLAZ

júl 2004

 

 

 

 

DOBRÍ ĽUDIA EŠTE NEVYMRELI?
(postreh z TRNAVSKEJ 100-ky)

Ako pár rokov dozadu, aj tento rok som sa už v piatok vybral s kamošmi z Trnavy na ČERMÁKOVU LÚKU robiť kontrolu na TRNAVSKEJ STOVKE. Už minulý rok boli lavičky na lúke v dezolátnom stave, väčšina spálená a tie, čo zostali, boli polámané, tak sme boli radi, keď sme mohli razítkovať na zvalenom strome. No bolo to stále lepšie ako tento rok. Neviem či mávajú na lúke zraz pyromani, ale teraz bolo spalené absolútne všetko.

Aké bolo naše prekvapenie, keď ráno prišlo auto a z neho povyskakovali štyria pracovne oblečení páni. Po rýchlom zoznámení sme sa dozvedeli aj účel ich príchodu. Prišli iba tak "zo srandy" zrekonštruovať staré a vyhotoviť nové lavičky!!!

Po pár vypitých drinkoch s nimi sme sa dozvedeli aj to, že predošlé, teraz už zničené lavičky, urobili tiež oni v roku 1983.

Týmto článkom sa snažím poďakovať za seba, za všetkých turistov, a za všetkých "normálnych" ľudí a návštevníkov tejto lúky za to, že si budú môcť príjemne posedieť na týchto lavičkách a vychutnávať čaro tunajšieho miesta. Pre správnosť uvádzam aj mená dvoch z nich, bol to Ivan KINTLER a Ján KLÚČIK, obaja z MODRY.

Čo ešte dodať? Snáď iba to, som rád, že ešte existujú ľudia, ktorí dokážu urobiť potrebné veci pre nás ostatných, z vlastných finančných zdrojov a jediná vec, pre ktorú to robia, je tá, aby mali z vykonanej práce iba dobrý pocit a radosť!

Dúfam, že nám všetkým budú tieto lavičky slúžiť dobre a hlavne dlho.

Čo takto nasledovať ich príklad, veď pekných miest je v Karpatoch množstvo, nemyslíte páni turisti?!

Ak sa niekto rozhodne pre niečo podobné, budem rád, keď sa mne, a mojim trnavským priateľom turistom ozve.

Martin Kralovič

 

31.ročník DP "TRNAVSKÁ STOVKA"
sobota 5.júna 2004
Výsledky prvého tohtoročného stokilometrového pochodu v MK

Trnavská stovka sa započítava ako prvý stovkársky pochod do súťaže Malokarpatský superdiaľkoplaz 2004. Každý, kto absolvoval tento pochod a skutočne prišiel do cieľa v Brezovej, pokračuje v tejto súťaži ďalej. Počasie však tento rok neveľmi prialo turistom a každý, kto ho absolvoval, má uznanie nás všetkých...

Preto po prvýkrát uverejňujeme na stránkach MK všetkých úspešných absolventov, bez rozdielu váhy, vzdelania, viery, veku a všetkých ostatných podobných náležitostí tejto mimoriadnej akcie. Poradie je zverejnené tak ako skutočne prichádzali do cieľa v Brezovej pod Bradlom, hoci v Bratislave štartovali od 5.30 do 7.30 h. Tento rok to bude bez komentára a klebiet... Ani skutočný stav štartujúcich nezverejníme, len úspešných cieľových turistov.

1. Schwarz Jozef 1977 Bratislava cieľ o 21.20 h
2. Cisár Miroslav 1969 Svätý.Jur 21.25 h
3. Biscontini Bruno 1974 Bratislava 21.57 h
3. Šoltýs Andrej 1978 Banská Bystrica 21.57 h
5. Hlavenka Miroslav 1974 Trnava 22.00 h
6. Srnka Pavol 1944 Trnava 22.20 h
7. Bažík Matej 1979 Naháč 22.25 h
8. Hanzlúvka Milan 1951 Brezová pod Bradlom 22.52 h
9. Sasák Jaromír 1951 Osuské 22.52 h
10. Raichl Jozef 1981 Bratislava 23.35 h
11. Matejka Marek 1977 Nitra 23.35 h
12. Pisk Freňo 1977 Svätý Jur 23.35 h
13. Cíferský Miro 1974 Trnava 23.40 h
14. Divko Miroslav 1974 Tomášov 23.45 h
15. Vanovčan Juraj 1974 Bratislava 23.45 h
16. Vanovčan Michal 1979 Bratislava 23.45 h
17. Rím Ondrej 19xx Bratislava 23.45 h
18. Martynek Ivan 1972 Vrútky 23.45 h
19. Majdán Miro 1959 Bratislava 23.50 h
20. Nižnan Ivan 194x Bratislava 24.00 h
21. Hačo Luboš 1973 Buková 00.15 h
22. Hrčka Ľuboš 1974 Trnava 00.25 h
23. Ghillány Martin 1980 Bratislava 00.25 h
24. Kohút Miro 1958 Bratislava 00.25 h
25. Potisk Peter 1981 Bratislava 02.00 h
26. Teiml Walter 1970 Pezinok 02.00 h
27. Blaško Branislav 1976 Brestové 02.00 h
28. Griflík Marcel 1972 Trnava 02.10 h
29. Drozda Marian 1972 Pochabany 02.15 h
30. Martinovič Roman 1981 Trnava /štart z Bukovej/ 02.15 h
31. Hercek Michal 1983 Rakovice /štart z Bukovej/ 02.15 h
32. Rácik Daniel 1976 Bratislava 02.50 h
33. Krutošík Pavol 1976 Kotešová 02.50 h
34. Kovár Martin 1975 Modra 02.50 h
35. Bakoš Radovan 1978 Likavka 02.55 h
36. Šuran Martin 1981 Trnava 03.10 h
37. Zuščík František 1973 Trnava 03.10 h
38. Surán Július 1940 Tlmače 03.10 h
39. Stráňaiová Lucia 1987 Bratislava 03.10 h
40. Galanský Ľubomír 1966 Bratislava 03.15 h
41. Petráš Juraj 1980 Trnava 03.15 h
42. Tomášek Ján 1947 Bratislava 03.15 h
43. Hanuš Jaroslav 1932 Nitra 03.15 h
44. Porubanec Cyril 1937 Bratislava 03.20 h
45. Šulek Karol 1950 Trnava 03.20 h
46. Krno Svetozár 1955 Bratislava 03.21 h
47. Svrček Vlado 1932 Bratislava 03.30 h
48. Hrdlička Peter 1979 Šulekovo 03.45 h
49. Krišák Štefan 1974 Lukov Dvor 03.45 h
50. Hrušková Veronika 1963 Bernolákovo 04.05 h
51. Sládeček Štefan 1953 Petržalka 04.05 h
52. Páchnik Ctibor 1953 Trnava 04.10 h
53. Lumtzer Kvetoslav 1938 Poprad 04.10 h
54. Hurta Ján 1959 Modra 04.10 h
55. Čermák Roman 1989 Pezinok 04.15 h
56. Čermák Peter 1987 Pezinok 04.15 h
57. Vagač Milan 1987 Pezinok 04.15 h
58. Ondejčík Ľuboš 1975 Dohňany 04.15 h
59. Groman Peter 1959 Trnava 04.30 h
60. Piešťanský Peter 1965 Piešťany 04.30 h
61. Machovič Radovan 1978 Piešťany 04.30 h
62. Sulovský Miro 1953 Veľké Uherce 04.45 h
63. Toma Jozef 1946 Veľké Uherce 04.45 h
64. Adamík Štefan 1958 Veľké Uherce 04.45 h
65. Kopálová Anna 1965 Veľké Uherce 04.45 h
66. Čmiko Jozef 1965 Veľké Uherce 04.45 h
67. Wochoc Jiří 1957 Litvínov 04.50 h
68. Valach Peter 1951 Bratislava 04.50 h
69. Obdržálková Jana 1949 Bratislava 04.55 h
70. Korčok Attila 1941 Bratislava 04.55 h
71. Novák Jozef 1966 Bratislava 05.08 h
72. Dusík Ondrej 1974 Trnava 05.10 h
73. Vrška Milan 1962 Trnava 05.10 h
74. Hoblíková Erika   Smolenice /štart z Bukovej/ 05.10 h
75. Jakubčíková Gabika   Smolenice /štart z Bukovej/ 05.10 h
76. Obuch Chozé 1973 Bratislava 05.30 h
77. Hajdúchová Andrea 1979 Púchov 05.30 h
78. Settey Vladimír 1974 Bratislava 05.30 h
79. Trnovec Peter 1981 Okužná 05.30 h
80. Bada Peter 1940 Trnava 05.45 h
81. Farkašovský Laco 1937 Bratislava 05.45 h
82. Korenčiak Peter 1983 Viničné 05.50 h
83. Jánoš Filip 1979 Dolná 106 05.50 h
84. Boleček Vlado 1980 Pezinok 06.00 h
85. Kamenár Jozef 1981 Hlohovec 06.00 h
86. Demovič Tomáš 1980 Pezinok 06.00 h
87. Sedmák Bohuslav 1979 Bratislava 06.00 h
88. Fusík Ján 1958 Bratislava 06.30 h
89. Rosina Jozef 1957 Trnava 07.00 h

Toto sú oficiálne výsledky pre súťaž Malokarpatský Superdiaľkoplaz 2004.

Roman Martinovič slabo vidiaci doviedol do cieľa úplne nevidiaceho /slepého/ kamaráta Michala Herceka. Vlani mu vodiča robil Michal Jakubec, ktorý tohto roku nezvládol nástrahy trate a veľmi rýchlo skončil, vraj na Brezinkách...

Na najdlhšiu trasu sa vybrali tohto roku len traja turisti:

1. Šulek Karol prišiel do Trenčína v nedeľu 20.30 h.
2. Kočok Attila prišiel do Trenčína v nedeľu 23.30 h.
3. Wochoc Jiří prišiel do Uherského Brodu v nedeľu o 21.30 h.

Z výsledkov je vidieť, že už nastupuje nová generácia turistov, napríklad bývalého stovkára Milana Vagača z Pezinka tento rok nahradil jeho syn - a úspešne. Zo známych turistov tento ťažký mokrý 31.ročník nezvládli napríklad Peter Obdržálek z BA, Štefan Drinka zo Senice, Ján Gramblička z Komjatíc, Peter Hruška z Bernolákova, Vlado Chrapčiak z Trnavy, Michal Jakubec z Dubovej, Vlado Stotka z BA, Vilo Vida z BA a mnoho ďalších...

Teraz to najdôležitejšie, bez čoho by sa tento 31.ročník nemohol vôbec konať, poďakovanie sponzorom:

Jozef Rosina, František Dovičič
Skoba /Stano Tomovič/
Bistro Blesk /Ivan Blesák/

Srdečná vďaka im za všetkých diaľkoplazov

Trnava, 7.6.2004, Peter Minárik

 

Došlá pošta
Dopis nám zaslal Attila Korčok, ktorý pokoril najdlhšiu trasu do Trenčína.

Nazdar organizátori Trnavskej Stovky !

Zasielam Vám kontrolnú kartu z najdlhšej trasy Trnavskej stovky.

Po prvýkrát sa mi nepodarilo získať pečiatky z Veľkej Javoriny a Mikulčinho vrchu. Na dverách Holubyho chaty visel oznam:

"Dnes Vás obslúžime pri krbe!" Tam však nebolo ani živého ducha. Vlastne ma tam obslúžil veľký pes svojím brechotom. V oknách žiadna hlava čoby aspoň nakúkala čo sa robí. Mŕtvo. Pokračoval som ďalej dolu do Květnej a aspoň tam som si ovlažil vyschnuté hrdlo pivom. A dal som si pečiatku.

Na Mikulčinom vrchu je už zmenená značka, hneď od začiatku a na mieste chaty zhorenisko, ďalšia turistická chata vyhorela. No vedľa už robia nové základy a preto dúfam, že nás na rok lepšie obslúžia, ak už bude v prevádzke.

Po ceste ma aj dvakrát kontrolovali, najprv pod Kykulou policajti, a potom na Machnáči hraničná polícia. Nič vážne, videli, že som turista, len sa pozreli na občiansky preukaz a popriali mi šťastnú cestu. Mám ale jednu pripomienku k turistickému značeniu, žltá značka z Machnáča bola veľmi zle označená, nikdy viac veru už po nej nepôjdem! Ináč celú cestu bolo mokro a blata bolo všade vyše uší, takže nohy som si skoro necítil, no ale nebolo to až také strašné, aby som sa pomaly terigal. A hoci čas nie je až taký vynikajúci, prišiel som do Trenčína v nedeľu večer o 23.30 h. Bol som so sebou spokojný. Dokázal som si, že to prejdem bez problémov. A to som dokázal...

Horám a diaľkam zdar a aj T100 zdar!!!

Bratislava, 10.6.2004, Attila Korčok

 

Superdiaľkoplaz Malokarpatský

Pre osvieženie pamäti uvádzame držiteľov titulu Super Malokarpatský diaľkoplaz (SMKD) v roku 2003, v mennom zozname. Ale aj v našom zozname môžete nájsť chybu. Veď nielen stroje sa mýlia, ale mýlia sa aj géniovia a preto sa môžete sťažovať na lampárni, ale pri stave, v akom sa nachádzajú naše lampárne, Vám to veľmi nepomôže. Je tu síce ešte možnosť podať sťažnosť na Ústavný súd, ale tam pochodíte ešte horšie ako na tej poslednej lampárni. Je to aj pochopiteľné, veď pri toľkej náročnej a "odbornej" práci, ktorú musí táto inštitúcia odvádzať, je to zákonité. Urobiť napríklad z 20 či 50 korunových poplatkov "právo na bezplatnú zdravotnú starostlivosť" /čl.40/ si vyžaduje ozaj veľa času, námahy a najmä fantázie, ktorá v značnej miere musí nahradiť profesionálnu odbornosť.

Napokon rozhodnutie je veľmi správne. Veď 50 korún pri dnešných cenách už nie je fakticky žiadne platidlo /s de jure si problém nerobia už ani právnici/ a preto bezplatnosť zdravotnej starostlivosti je dodržaná. To musel byť ale fiškál, ktorý na toto došiel. Takže najlepšie bude, keď na omyl upozorníte organizátorov. Keď už sme načisto zakufrovali, dovoľte mi ešte jednu otázku od veci.

Prečo v tých Zajacovych reformách sú také veľké medzery? Prečo dvadsaťkorunový zajačí poplatok neplatia za ošetrenie aj futbalisti za ošetrenie na trávniku? A neraz ich ešte aj zadarmo odvezú /resp.odnesú/ z ihriska.

To nie je suplovanie taxislužby, ako hovoríte Vy, pán Rudko - podnikateľ? Veď sa poznáme...

To už som definitívne zakufroval a ako sa dnes hovorí, je to už super v riti a preto to balím...

Vráťme sa radšej k našej štatistike Malokarpatského Superdiaľkoplaza za rok 2003. Výsledky sú v abecednom poradí.

VII.ročník 2003:

1. Bada Peter 1940 Trnava
2. Brešťanský Peter 1951 Bánovce
3. Čapoš Peter 1956 Piešťany
4. Groman Peter 1959 Trnava
5. Hanuš Jaro 1932 Nitra
6. Klokner Melo 1932 Bratislava
7. Greguš Dalibor 1977 Križovany nad Dudváhom
8. Lietavec Miroslav 1960 Špačince
9. Nižnan Ivan 1945 Bratislava
10. Páchnik Ctibor 1953 Trnava
11. Parcer Ján 1923 Prievidza
12. Porubanec Cyril 1937 Bratislava
13. Pristach Ján 1970 Bánovce nad Bebravou
14. Sasák Jaromír 1951 Osuské
15. Suran Július 1940 Tlmače
16. Šoula Pavol 1954 Bratislava
17. Šulek Karol 1950 Trnava
18. Šuran Martin 1981 Trnava
19. Trebichalský Peter 1951 Trnava
20. Valach Peter 1951 Bratislava
21. Zuščík František 1973 Trnava

Turisti, ktorí získali najväčší počet Supediaľkoplazov:

  1. Parcer Ján 7x
  2. Bada Peter 6x
  3. Klokner Melo 6x
  4. Nižnan Ivan 6x
  5. Hanuš Jaro 5x
  6. Valach Peter 5x
  7. Sasák Jaromír 4x
  8. Suran Július 4x
  9. Šoula Pavol 4x
10. Šulek Karol 4x
11. Zuščík František 4x
12. Čapoš Peter 3x
13. Farkašovský Laco 3x
14. Groman Peter 3x
15. Jančík Ondrej 3x
16. Korčok Attila 3x
17. Mikulka František 3x
18. Minárik Peter 3x
19. Petráš Juraj 3x
20. Srnka Pavol 3x
21. Trebichalský Peter 3x

Kto bude ich následovník v roku 2004 ???

Ivan Nižnan, Tesla Bratislava

 

Zaniknuté pochody alebo DP s dlhou tradíciou
68.časť

"Netradičných päťdesiat" 11.11.1984

Tento DP mal každý rok inú trasu. Organizátori z bratislavského Štartu na rok 1984 vybrali pre turistov ozaj netradičnú trasu a to z Čuňova až do bratislavskej Rače. Netradičný bol aj termín, v nedeľu. Organizátori pravidelne poskytovali na DP len jednu trasu - "päťdesiatku".

Trasa DP z 11.11.1984:

Čuňovo /modrá tur.značka/ Mokraď - Ostrovné lúčky - Rusovce - kaštieľ - a stále po modrej značke až na hrádzu - po dunajskej hrádzi k starému mostu cez Dunaj a ďalej popri Dunaji k ďalšiemu mostu SNP - bez značky na Bratislavský hrad, potom bez značky na Slavín - odtiaľ po červenej tur.značke na hlavnú stanicu - Koliba - stále po červenej - Kamzík - Tri Duby - Dol.červ.Kríž - Biely Kríž - odbočíme po modrej do Rače.

Organizátori doporučovali vtedy občerstvenia pomerne hojne, samozrejme, že za vlastné:

Čuňovo, Rusovce, Bratislavský hrad, Slavín /Rotunda/, Koliba, Kamzík, Rača.

Kontroly pochodu organizátori vyžadovali z Rusoviec, Starého mostu, Rotundy a jedna tajná kontrola, bez ktorej sa nedoporučovalo chodiť do cieľa...

Až na ten "hrádzový" úsek to bol vcelku zaujímavý pochod.

Peter Minárik

 

Pivný Pochod "Trnavská trinástka"

Druhú júnovú sobotu, presne 12.júna 2004, sa uskutočnil 7.ročník pivného pochodu Trnavská Trinástka. Akciu zogranizovalo "Občianske združenie Trnavská Trinástka".

Štart pochodu bol v sobotu od 9.30 do 12.00 h v Mohykán Pube na ulici Andreja Žarnova. Cieľ tak isto, v Mohykán Pube do 20.00 h. V cieli dostal každý účastník diplom o absolvovaní pochodu.

Na približne 15 kilometrov dlhej trati pochodu na účastníkov čakalo celkom trinásť zastávok, takže čo kilometer to jedna zastávka. V centre mesta, ale aj mimo neho. Zastávky boli zoradené tak, aby účastníci mali možnosť prejsť Trnavu krížom krážom. Na štart siedmeho ročníka Pivno - turistického pochodu tento rok prišlo rekordných 671 účastníkov. Bolo to o vyše 150 viac ako pred rokom. Mnohí z nich pochod absolvovali už po niekoľkýkrát. A dokonca sa našli aj takí, ktorí doteraz nevynechali ani jeden ročník.

Pivný pochod Trnavskej Trinástky nie je však určený len pre mužov. Medzi účastníkmi sme stretli aj viacero zástupkýň nežného pohlavia a dokonca aj mnoho detí. Tradičnou súčasťou pochodu sú aj rôzne ankety a súťaže. Tak napríklad sud piva, určený pre najväčšiu rodinnú partiu, tento rok vyhrali Takáčovci. Nešlo však o žiadnych mafiánov, ale trnavských pekárov. Do cieľa ich prišlo celkom 28. Druhí boli Haťapkovci, tých došlo do cieľa o jedného menej a tak získali druhú cenu, čo bolo iba 30 čapovaných pív.

Na trati bolo okrem bežných účastníkov aj veľa detí a dokonca aj tých skôr narodených. Najstaršími účastníkmi boli manželia Vaškovičoví, ktorí o dva roky oslávia sedemdesiatku. A možno práve týmto pochodom, kto vie?

Titulom najmladšia účastníčka pochodu sa môže pochváliť, pravda až keď sa naučí rozprávať, malá Veronika. Tá bude mať o dva týždne rovný jeden rok.

Okrem týchto tradičných vyhodnotení organizátori vyhodnotili aj tých najvyšších, najnižších, najľahších i najťažších.

Tak najvyšším účastníkom siedmeho ročníka bol pán Molnár s 205 cm výškou a Mária Javorková s 180 cm výškou bola najvyššou ženou. Najťažším účastníkom bol Vladimír Hadár z Čajkovského 40, ten na štart priniesol svojich 195 kg živej váhy. Samozrejme, že potom vyhral aj anketu o najväčší "pivný mozoľ". Jeho obvod brucha bol neuveriteľných 160 centimetrov.

V rámci Pivno-turistického pochodu sa uskutočnila aj akási verejná zbierka. Prostredníctvom dobrovoľného štartovného sa nám podarilo vyzberať celkom 2737,- Sk. Tieto peniaze budú venované Detskému Domovu pre deti do 3 rokov na ulici K.Mahra.

Siedmy ročník PP Trnavská Trinástka sa skončil - nech žije 8.ročník v júni 2005.

M.Krajčovič

 

Na Novom Zélande je všetko naopak

To, že na Novom Zélande sa jazdí vľavo, vo februári končí leto a Slnko je na severe, sme vedeli. No mnohé ďalšie veci nás prekvapili: malá premávka na cestách a žiadne diaľnice, nikto na verejnosti nepoužíval mobil, dobre vybavené a neponičené kempingy, vynikajúca sieť informačných kancelárií, žiadne smetiská, súhvezdia a Mesiac hore nohami...

O Novom Zélande sa píše ako o krásnej krajine a raji turistov. Naša päťčlenná skupina sa rozhodla pozrieť si to na vlastné oči. Vedeli sme, že na Nový Zéland sa nesmú dovážať potraviny, ale dotazník, ktorý sme dostali v lietadle pred pristátím v Aucklande, nám vyrazil dych: boli tam otázky typu či sme boli v lese do 15 dní pred odletom, či sme boli s nejakým zvieraťom. Pri vstupe na Nový Zéland nám colníci skontrolovali vibramky a stany (aj kolíky !!!) či sú čisté.

Do Aucklandu sme prileteli tesne pred polnocou. Informačné stredisko ešte fungovalo a ochotný pracovník nám vybavil ubytovanie na zvyšok noci. Dokonca z hotela po nás prišiel mikrobus. Ráno sme si vyzdvihli objednané auto z požičovne a vyrazili sme. Prechod na ľavú stranu bol pomerne ľahký – na križovatkách sú dobre vyznačené pruhy a premávka je v porovnaní so Slovenskom veľmi malá (aj vo veľkých mestách je menej áut ako u nás). Najnepríjemnejšie bolo zistenie, že aj ovládače okolo volantu sú prehodené – na križovatke sme často najprv pustili stierače. V Aucklande sme si pozreli prístav, parky a vyhasnutú sopku. Noc sme strávili v kempe pri mori. Úrovňou kempu sme boli nadšení (ako sme zistili, je to vybavenie vo všetkých kempoch) – teplá voda v sprche, kuchynka s varičmi, chladničkou, rýchlovarnou konvicou, hriankovač a väčšinou aj s príbormi a hrncami.

Ďalej sme pokračovali do vulkanickej oblasti okolo jazera Rotorua. Ubytovali sme sa v kempe na brehu jazera na geotermálne vyhrievanej pôde (ráno nás vyhnalo zo stanov teplo). Navštívili sme maorskú dedinu s kultúrnym programom (súčasťou uvítania je vyplazovanie jazyka a gúľanie očami) a najväčším novozélandským gejzírom, bohuziaľ jeho erupcie sme sa nedočkali. Navštívili sme aj dve vulkanické údolia s perfektne pripravenou prehliadkovou trasou. Voda v jednom pomerne veľkom jazierku má teplotu asi 90oC. Uvideli sme mnoho bublajúcej horúcej vody a bahna, všade plno pary a slabého pachu síry. Usadené minerálne látky hrali všetkými farbami.

Naša trasa pokračovala popri jezere Taupo (nádherne čistá voda) do národného parku Tongariro. Vystúpili sme na sopku Mt. Ruapehu, jej posledná erupcia bola v r.1995. Vo vrcholovom kráteri je jazierko. Vrchol je zasnežený a na svahoch je jedno z najväčších novozélandských lyžiarskych stredísk. Na druhú deň sme prešli naprieč národným parkom po ceste Tongariro crossing. Prešli sme popod kužeľ sopky Ngauruhoe, popri Červenom kráteri a prekrásnych jazierkach (Modré a Emeraldine). Medzi sopkami bola krajina bez života – len miestami sme zahliadli suchý trs trávy, inak len samé skaly a prach a jazierka s čistou vodou. Až dolu sme vošli do pralesa.

Pri ceste do Wellingtonu sme sa nechali zlákať vyhliadkovou trasou popri rieke Whanganui. Údolie rieky je skutočne pekné, ale cesta nie je asfaltová, len prašná štrkovitá. Na jednom mieste je ako pamiatka vodný mlyn. Nikto v ňom nie je, ale je otvorené, pri exponátoch sú vysvetlivky. Namiesto pokladníka je malá krabička a oznam, že vstupné je dobrovoľné. Podobný systém sme ešte niekoľkokrát uvideli.

Wellington je hlavné mesto, ale ruch na uliciach tomu nezodpovedá. Navštevujeme národné múzeum Te Papa s veľmi peknou maorskou expozíciou (vstup zadarmo), botanickú záhradu, trochu sa poprechádzame po uliciach. Ďalší deň sme sa preplavili trajektom na Južný ostrov.

Z Pictonu vyrázame po vyhliadkovej ceste Kráľovnej Charlotty. Cesta vedie členitým pobrežím s vyhliadkami na početné zátoky. Nocujeme úplne náhodne v nudistickom kempe.

Južný ostrov je podlhovastý v severo-južnom smere, na západe sa po celej dĺžke tiahnu Južné Alpy. Západné vetry s vlhkosťou z oceánu sa na svahoch zodvihnú, ochladia a vypršia, preto je západné pobrežie najdaždivejšou časťou Nového Zélandu, pokrýva ho aj studený dažďový prales. S prvým dažďom sa stretávame pri jazere Rotoiti. Našťastie, naša cesta pokračuje po pobreží a tam nám pokračuje pekné počasie (podľa miestnej tlače je tohoročný február extrémne suchý a teplý). K pobrežiu schádzame prekrásnym údolím rieky Buller. Zastavujeme sa aj pri najdlhšom hojdacom moste na Novom Zélande, ktorý spája cestu so starými baňami.

Západné pobrežie je považované za najdaždivejšiu a najneobývanejšiu časť Nového Zélandu, ale súčasne aj veľmi peknú a hojne navštevovanú turistami. Je tu skutočne čo pozerať: postupne navštevujeme tulene pri Westporte, bizarné skalnaté útvary Pancake rocks, zlatokopecké mestečko z prelomu 19. a 20. storočia Shantytown, jedinečný ľadovec Franc Jozef Glacier, ktorý končí v dažďovom pralese. Autá stretávame skutočne len veľmi zriedkavo – stopujem čas: trvá 2 (dve) minúty pri rýchlosti 100 km/h, kým stretneme ďalšie auto.

Opúšťame západné pobrežie a cez hory prichádzame do hlavného mesta adrenalínu – Qeenstownu. Pozrieme si slávny most Kawanaru bridge, kde sa začal bungee jumping. Je tam obrovský dav, skáčuci sú zoradení v zástupe – skutočný priemysel zábavy. Najviac sa mi páčia japonskí diváci s fotoaparátmi a kamerami, ktorých privážajú celé autobusy. V Qeenstowne sú ceny primerané povesti. Doprajeme si len výlet tryskovým člnom po rieke – ale sme sklamaní, lebo do skalných úžin sme už nešli.

Prichádzame do mestečka Te Anau vo Fiordlande, kde sa začína podľa všetkých novozélandských sprievodcov najkrajší track na svete. Má 56 km, ide sa 4 dni a púšťajú naň len 40 ľudí denne (na túru vo februári sme sa museli prihlásiť a zaplatiť už začiatkom septembra). Ráno nás loď prevezie na druhý breh jazera a v daždi začíname náš pochod. Denná etapa má len 12 km a na chate sme krátko poobede. My sme sa nabalili čo najúspornejšie a jedlo len najnutnejšie – na chatách nie je možné si niečo kúpiť a každý má len to, čo si nesie na chrbte. V našej skupine sú ešte Angličania, Kanaďania, Austrálčania a domáci. Všetci vlečú velikánske batohy a na chate hneď začnú vyvárať, dokonca nesú aj velikánske papierové škatule s vínom. Postupujeme proti prúdu rieky Clinton. Po oboch stranách sa strmo týčia steny údolia, prevýšenie je asi 1000 m. Každých pár metrov je vodopád a už chápeme ako je možné, že rieka má po 10 km toľko vody ako u nás po 100 km. Popri trase sú odpočívadlá a záchody – do prírody sa nesmie odskočiť, aby sa neznečistila príroda a voda v rieke. Na prvom odpočívadle stretávame papagája kea. Najprv sme nadšení jeho prítomnosťou, za chvíľu nám žerie z ruky a o pár minút lezie do batoha. Ako sme sa dozvedeli zo sprievodcu, je to miestny drzáň, ktorý žerie všetko vrátanie šnúriek z vibrám a gumičiek stieračov. V údolí žije 18 rodín národného vtáka kiwi, bohužiaľ sme ho vo voľnej prírode neuvideli. Prvé dva dni prší, výhľady sú obmedzené. Na tretí deň prechádzame zasneženým priesmykom Mackinnon pass (najvyšší bod tracku). Počasie sa zmenilo – začína nádherné počasie. Z priesmyku vidíme obe údolia: údolie Clinton River máme za sebou a údolie Artur River pred sebou. Obdivujeme nádhernú prírodu okolo – len hory, strmé údolia a množstvo vodopádov. Odbočujeme aj k najväčšiemu vodopádu Nového Zélandu Sutherland Falls – má 3 stupne a celkovú výšku 570 m. Posledný večer ideme pozrieť svietiacich červov. Aj štvrtý deň je super počasie. Schádzame až k moru, kde nás zas loď prevezie do Milford Sound. Na vlastnej koži si vyskúšame agresivitu piesočných mušiek sandy fly. Plavíme sa typickými fjordami, obdivujeme množstvo vodopádov.

Na našej ďalšej ceste opúšťame hory a prechádzame na východné pobrežie. Pri Nuget Point navštevujeme tulene, na jednej pláži máme aj možnosť sa pomedzi ne poprechádzať. Ďalej navštevujeme biele mesto Oamaru a kamenné gule Maoreki Boulders. Celkove je východné pobrežie menej zaujímavé – je to rovina, na ktorej sú pasienky s množstvom oviec (na Novom Zélande 3,5 milióna obyvateľov chová 70 miliónov oviec), ktoré chovajú len na vlnu. Často sme videli aj jelenie farmy, mäso z nich ide na export do USA. Zvieratá sa pasú voľne, bez pastierov, len pasienky sú oplotené. Od pobrežia odbočujeme späť k Južným Alpám – láka nás národný park Mount Cook okolo najvyššieho vrchu Nového Zélandu (3740 m).

Ubytovali sme sa v mestečku Twitzel na brehu jazera. Vo vnútrozemí je horúco, takže sa osviežujeme v typicky čistej vode jazera. Ďalší deň ideme popri jazere Pukaki do údolí okolo Mount Cook, najprv z jednej strany, potom z druhej. V nádhernom počasí obdivujeme ľadovce na okolitých štítoch. Výstup na Mount Cook (3754 m) s horským vodcom trvá aj s aklimatizáciou 6 dní – ďalší dôkaz, že Novozélanďania sa nikam neponáhľajú.

Záver našej cesty patrí Christchurchu. Je to najväčšie mesto na Južnom ostrove. “Historické centrum” z konca 19. storočia nie je veľké – pár kostolov, budova bývalej univerzity, kvetinové hodiny, starobylá električka. Z obvyklých atrakcií sa vymyká antarktická expozícia v miestnom múzeu a samostatná v Antarktic centre pri letisku. Máme možnosť nielen vidieť ako žili polárni bádatelia, ale aj obliecť si výstroj, vliezť do stanu alebo sadnúť si na snežný skúter.

Letenky na spiatočnú cestu nemáme na rovnaký let, dvaja letíme skôr a traja idú ešte na dva dni do národného parku Arthur Pass. Pri lete môžeme obdivovať špičku Mt. Cook, ktorá trčí z oblakov. Spiatočná cesta bola nekonečná – let zo Sydney do Viedne trval 22 h a takmer celý bol po tme (leteli sme z východu na západ).

Vladimír Chrapčiak

 

Pico di Teide
1. časť

Na úvod niekoľko dobrých rád pre tých, čo by sa rozhodli pokoriť najvyššiu horu Španielska - Pico di Teide - ležiacu nie na materskej pevnine, ale na Kanárskych ostrovoch, konkrétne na Tenerife. Ja som sa poučil na vlastných chybách.

Tak teda:
- určite si nevybrať zájazd len na 7-8 dní, ale aspoň 14 denný.
- termín určite nie júl - august, lebo aj keď sa píše, že je to ostrov večného jara, pre výstup je zaujímavejší marec - máj... Slnko nepripeká a flóra je ďaleko zaujímavejšia.
- obetovať jeden deň prehliadke hlavného mesta Santa Cruz a na príslušnom úrade si vybaviť povolenie pre výstup.
- požičať si auto na prístup do Národného parku Caňadas, využiť možnosť parkovania. Linkový Bus totiž chodí len raz denne!!!
- na vrchole sa dobre rozhliadnuť odkiaľ fúka vietor, kde sú ložiská sírnych výparov, ktoré sú veľmi agresívne. Stačí si na takéto miesto položiť Váš ruksack či goretexovú bundu, a tieto sú navždy zničené.

Ja však ležím na Lago Martianez a obdivujem túto najväčšiu atrakciu v prístavnom meste Puerto de la Cruz. Je to nádherne vyvážený súbor bazénov, či skôr umelých jazier rôzneho tvaru a veľkostí zakomponovaných pod štíhle palmy a doplnené o umelé ostrovy, vodopády, detské atrakcie, fontány...

Priezračná morská voda je blankytne modrá, útesy sú vo farbách od bielych po sopečno - čierne. Prirodzene nechýbajú tu bufety, reštaurácie a kiosky. Za vstupné približne také, aké zaplatíte u nás v Bešeňovej, kde si niet kde ani položiť deku a v bazéne je hlava na hlave a riť vedľa rite, obdržíte lístok na prenosné lehátko s tapacírovaným matracom. Lehátko orientujete tak, aby Vám za chrbtom burácali vlny oceánu a pred Vami sa vypínal hrebeň pohoria s dominujúcim Teide, občas sa strácajúcim v nízkej oblačnosti. Nezaškodí tiež lehátko otočiť tak, aby ste v najbližšom okolí zavadili pohľadom o mladé nositeľky tangáčov hore bez. Pekné obliny krásne ladia s ostrými vrcholkami hôr.

Ale k veci. Ležím na Lago Martinez a pozorujem Teide. Načo povolenie, načo "Renta a car"? Autobus do Národného parku Caňadas del Teide odchádza ráno 9.15 h. Ideálny dovolenkový čas. Idem sa teda pobaliť.

Cesta autobusom ubieha v pohode. Opúšťame sever ostrova zahalený v oblakoch ležiacich pod nami, takže to pripomína inverziu v Tatrách. Dostávame sa do lesnatých oblastí. Zelené ihličnany lemujú cestu až po El Portillo, kde sa prirodzená scenéria výrazne zmení. Sme v sopečnom teréne. Pôvodne som chcel vystúpiť už tu, ale páliace slnko a krajina bez najmenšieho tieňa mení moje rozhodnutie. Odveziem sa až na km 40. Táto zastávka slúži najčastejšie ako východiskový bod pre vlastný výstup na vrchol. Je tu malé parkovisko a informačné tabule.

Plný očakávania začínam stúpať po širokej vozovej ceste k Montana Blanca. Krajina bez jedinej rastliny, iba bielo - béžová vrstva sopečnej pemzy. Cesta stúpa iba pomaly v dlhých oblúkoch. Nič fyzicky namáhavé. Asi po hodine šlapania, pozorovania a fotenia prichádzam k tzv.Teidským vajciam - Huevos del Teide. Sú to obrovské čierne lávové monolity. Tu sa prvýkrát stretávam so zaujímavým malým mužíkom - seniorom, akoby vystrihnutým zo starých turistických časopisov. Elegantné kraťasy, khaki košela, hrubé podkolienky, na hlave čiapka do trópov ala "Bahuro", púzdro s mapou prevesené pekne na šnúrke okolo krku, práve zaháňal smäd z feldfľašky, akú nosili voľakedy vojaci na Piave v 1.svetovej vojne. Keďže sme boli široko - ďaleko sami, chcel som nadviazať konverzáciu. Moja znalosť španielčiny však bola taká, ako jeho znalosť slovenčiny. A keďže anglicky tiež ani slovo, veľa sme toho nenarozprávali. Porozumel som tomu, že ide na Refugi Altavista a toto dokladoval aj tým, že z púzdra vybral povolenie na výstup a doklad o zaplatení nocľahu na chate. Rád by som mu ukázal moje "izvolenie", ale keďže som žiadne nemal, po vzájomnej výmene sympatií som radšej pridal do kroku.

Cesta stúpa serpentínami a slnko vytrvale páli. Prichádzam k smerovníku. V okolí sú stopy po bivakovaní. Vľavo chodník pozvoľne pokračuje na oblé horské pláne Montana Blanca, odbočka doprava ma privedie k úpätiu suťoviska, kde pokračuje strmo hore, takže pohoda končí a začína naberanie výšky. Každý chybný krok znamená dva kroky spiatočky. Asi po 1/2 hodine /tak ako píše sprievodca "Freytag a Berndt"/ prichádzam k vysokým skalnatým útvarom. Je to tzv. Angličanov oddych. Pri troche snahy sa tu dá ukryť v malom tieni, takže ho využívam ako Slovákov oddych a okrem doplnenia tekutín sa prinútim aj k nejakému fotografovaniu.

Stúpanie znovu už nie je také strmé, ale chodník vedie nepríjemnou kručinkou. Tento ker, ktorý z jara, keď kvitne, vytvára farebné koberce z kvetov, je teraz v neskorom lete vyschnutý a nepríjemne pichá do nôh. Prichádzam k ďalším rozbrázdeným skalnatým blokom. Podľa sprievodcu je to tentokrát Nemcov oddych, teda nič pre mňa. Ignorujúc ho šlapem ďalej. Keď už ma teplota začína zmáhať, objaví sa na žulovej planinke chata - Refugio Altavista. Je vo výške 3260 m n.m. Skupina turistov práve začína schádzať. Stretnutie využívame na krátky informačný rozhovor a vzájomné foto.

Na chate je príjemný chládok, úplná pohoda. Odkaz pripevnený na dverách oznamuje, že voda v bandaskách pri vchode je pitná a chatár sa vráti, len čo prinesie z horskej stanice lanovky nejaký proviant. Natiahnem sa na obstarožnej sedačke, ale zo snívania ma preberie príchod malého mužíčka a tak pokračuje náš ručný dialóg ďalej. Keď neskôr príde mladý bradatý chatár, malý mužík mu povie niečo o mojich starostiach. S chatárom si však rýchlo porozumieme a tak o chvíľu mám lístok aj na prespanie v najkonfortnejšej izbe a k tomu radu, že ráno treba vyraziť čím skôr a pridať sa k niektorej skupinke s vodcom.

Slnko je stále vysoko, idem sa teda pozrieť, čo ma ráno čaká. Motám sa medzi bizardnými čiernymi lávovými útvarmi a konštatujem, že túto časť cesty by som v tme iba s čelovkou na hlave absolvoval sám iba veľmi pomaly a ťažko. Vtom niekoľko metrov od nezreteľného chodníka počujem volanie KUVA,KUVA...

Žeby naši stredoslováci? Ale to už sa spoza lávových kopčekov vynorí usmiata tvár malého mužíka. Pozýva ma ku vchodu do ľadovej jaskyne - Cueva del Hielo. Zostúpiť sa dá po kovovom rebríku a je to fakt akási oáza večného ľadu. Spoločne sa vraciame na chatu, aby sme stihli nádherné divadlo, keď v zapadajúcom slnku pyramídový tieň Teide sa predlžuje, aby sa nakoniec vrcholom dotkol vzdialeného horizontu.

Chatár otvára jedáleň a ja zisťujem, že toho sprievodcu som nečítal príliš dôkladne. Príprava teplých nápojov a jedál, ktoré guide - book sľuboval je síce možná, lebo variče sú k dispozícii, ale zohrievať či variť sa dá iba to, čo si turista prinesie a ja mám 100 g pečeňovú paštétu a dvojo tatraniek, nuž a z toho ťažko dačo navaríte.

To už na chatu dorazili väčšie skupinky Francúzov a Španielov. V jedálni je zrazu veselo. Keď šarmantná Japonka pripravuje tretí chod obložených chlebíkov a vôkol rozvoniavajú rôzne špeciality, nevydržím a so stekajúcimi slinami a škŕkajúcim žalúdkom vyjdem pred chatu a tam v chladnom šere hltavo zožeriem svoju 100 gramovú konzervu s dvoma tenkými chlebíkmi. Keď sa po tomto výkone vrátim na chatu, fúzatý Francúz otvára ďalšiu fľašu červeného Merlotu, zaleziem do izby, skontrolujem zásoby vody, čelovku a čakám na blahodárny spánok.

Koniec prvej časti.

Ivan Košický, Puerto de la CRUZ /august 2003/

 

Čo písali naši turisti pred dvadsiatimi rokmi...
Geografický stred Slovenska

Slovensko, krajina malá, ale darmi prírody štedro obdarená. Krásy Slovenska si už od pradávna všimli ľudia, ktorí chodili a chodia po krajine s otvorenými očami. Neboli to ľudia skúpi o svoje poznatky a preto vymysleli turistické značky, ktoré by previedli aj ďalších po tom ktorom kraji a ponúkli viacerým tú pastvu pre oči. Mnohé z týchto značiek sa stretávajú, križujú a tým vzniká akési centrum tej - ktorej oblasti.

Aj my Slováci sa môžeme hrdiť so Stredoslovenským krajom, v ktorého strede sa nachádza tzv. geografický stred Slovenska.

Je to kraj skutočne pekný, oku lahodiaci. V okrese Banská Bystrica sa nachádza staré banícke mestečko Ľubietová, nad ktorým prečnievajú rozsiahle stráne a pekný hrebeň pohoria Ľubietovského Vepra. Toto pohorie má dve veľmi znateľné skalnaté hrany a to Vepor vysoký 1277 m n.m. a severnejšie položený Hrb 1255 m n.m.

A tento Hrb, vlastne jeho kóta, tvorí akési centrum alebo geografický stred Slovenska. Je tam vrcholová kniha s týmto označením, ktorú tam inštalovali trnavskí turisti.

Prečo práve trnavskí?

Nuž preto, že oni majú to šťastie, že vlastníkom chaty pod Hrbom je trnavský podnik Skloplast Trnava. Telovýchovná jednota Skloplastu a odbor turistiky v tomto podniku pod vedením Karola Stachoviča, Michala Antala a Augustína Zvolenského, spolu s ďalšími agilnými členmi OT tu vykonáva rozsiahlu turistickú činnosť počas celého roka. Dôkazom čoho je už 8.ročník hrebeňovky Hrb - Vepor - Poľana - Kyslinky - Jasenová - Tri vody - Hrb.

Táto hrebeňovka sa robí formou otvorenej turistickej akcie pre členov OT a zamestnancov n.p. Skloplast, ako aj pre členov družobných trnavských odborov turistiky.

Akciu si už povšimli aj domorodci z Ľubietovej a tiež sa na nej zúčastnili, samozrejme budú vítaní aj v budúcnosti. Akciu robíme každý rok v posledný augustový týždeň, pri príležitosti pamätných dní SNP. Chata pod Hrbom je toho času úplne vynovená a je v prevádzke po celý rok a dôležité je aj to, že je prístupná turistickej verejnosti. O srdečné privítanie sa postará chatár Jozef Sedlák, ktorý tam chatárčí od mája roku 1983 aj so svojou rodinou. Je tu možnosť občerstvenia a stravy. Chata ma kapacitu 50 postelí. Možnosť ubytovania je aj pre turistickú verejnosť, pokiaľ nie je obsadená rekreantami zo Skloplastu, vtedy je k dispozícii celá kapacita chaty. Ceny stravy a ubytovania su prístupné bez prirážok. Na chate je mapa pohoria Ľubietovský Vepor a Poľana, ktorá určite každému turistovi poslúži, nakoľko už niekoľko rokov táto chýba vo výstroji turistov. No a chatár poslúži vrcholovým razítkom "HRB - geografický stred Slovenska", k potrebám výkonnostnej turistiky. Rozsiahly, takmer kruhový výhľad z Hrbu iste každého návštevníka poteší a utvrdí, že Hrb je geografický stred Slovenska.

Záverom len toľko, prijmite pozvanie do tejto oblasti Slovenského Rudohoria na chatu n.p.Skloplast Trnava pod Hrbom, ktorej prívlastok "turistická" naďalej zostáva.

Michal Antal, OTTJ Skloplast Trnava
Slov.turista roč.14/1984, č.12

 

Prechody trnavských turistov hrebeňmi slovenských pohorí

Prechody sú naplánavané a budú sa uskutočňovať každý rok v inom pohorí, resp. inej časti pohoria, vždy v prvý júlový víkend /sobota, nedeľa/. Ak však 5.júl /ktorý je štátny sviatok/ pripadne na piatok alebo pondelok, bude turistická cesta trojdňová. Nocľahy budú vždy zaisťované na horskej chate, ktorá je v dosahu plánovanej trasy /nocovanie na horských chatách má svoju romantiku/.

Plán týchto prechodov máme naplánovaný až do roku 2033. Avšak presné trasy a termíny sú naplánované len do roku 2021. Pokiaľ má niekto záujem o niektorý z týchto termínov, nech sa skontaktuje so mnou, adresa je na konci článku.

Celú sériu prechodov začíname tento rok:

1.ročník: 3.- 5. 7.2004 /sobota, nedeľa, pondelok/
Prechod centrálnou časťou hrebeňa Nízkych Tatier
1.deň: Trnava - Dubová /vlak/, Dubová - Jasenie - Jasenianska dolina - chata v sedle Ďurková /ubytovanie/
2.deň: sedlo Ďurková - Chabenec - Kotliská - Poľana - Dereše - Chopok - Ďumbier - Štefánikova chata /ubytovanie/
3.deň: Štefánikova chata - Svätojánska dolina - Liptovský Ján, Liptovský Ján - Liptovský Mikuláš - Trnava (autobus, vlak/.
2.ročník: 2.- 3.7.2005 /sobota, nedeľa/
Prechod východnou časťou hrebeňa Nízkych Tatier
1.deň: Trnava - Telgárt /vlak, Telgárt - Kráľova hoľa - sedlo Andrejcová /turistická ubytovňa - ubytovanie/
2.deň: sedlo Andrejcová - Veľká Vápenica - Veľký bok - Malužiná - Kráľova Lehota, Kráľova Lehota - Trnava /autobus, vlak/
3.ročník 1.- 2.7.2006 /sobota, nedeľa/
Prechod Poľanou a Veporskými vrchmi
1.deň: Trnava - Detva /vlak, autobus/, Detva - Poľana - Ľubietovský Vepor - Hrb - chata na Hrbe /ubytovanie/
2.deň: chata na Hrbe - dolina Čelno /vodopády/ - Lopej, Lopej - Trnava /vlak/
4.ročník: 7.- 8.7.2007 /sobota, nedeľa/
Prechod Veporskými vrchmi
1.deň: Trnava - Heľpa /vlak/, Heľpa - Fabova hoľa - sedlo Zbojská - chata Zbojská /ubytovanie/
2.deň: Chata Zbojská - Klenovský Vepor - Dobročský prales - Čierny Balog, Čierny Balog - Trnava /autobus, vlak/
5.ročník: 5.- 6.7.2008 /sobota, nedeľa/
Prechod Martinskými hoľami
1.deň: Trnava - Strečno /vlak/, Strečno - Minčol - Krížava. Chata na Martinských holiach /ubytovanie/
2.deň: Martinské hole - Veľká lúka - Veterné - Kunerádsky zámok - Rajecké Teplice, Rajecké Teplice - Žilina - Trnava /autobus, vlak/
6.ročník: 4.- 5.7.2009 /sobota, nedeľa/
Prechod Chočom, Kubínskou hoľou a Veľkým Rozsutcom
1.deň: Trnava - Ružomberok /vlak/, Ružomberok - hrad Likava - Choč - Dolný Kubín - chata na Kubínskej holi /ubytovanie/
2.deň: Chata na Kubínskej holi - Zázrivá - Veľký Rozsutec - Kraľovany, Kraľovany - Trnava /vlak/
7.ročník: 3.- 5.7.2010 /sobota, nedeľa, pondelok/
Prechod hrebeňom Malej Fatry
1.deň: Trnava - Šútovo /vlak/, Šútovo - Šútovský vodopád - Mojžišove pramene - Chata pod Chlebom /ubytovanie/
2.deň: Chata pod Chlebom - Veľký Fatranský Kriváň - Malý Fatranský Kriváň - Suchý - Chata pod Suchým /ubytovanie/
3.deň: Chata pod Suchým - Starý hrad - Strečno, Strečno - Trnava /vlak/
8.ročník: 2.- 3.7.2011 /sobota, nedeľa/
Prechod hrebeňom Veľkej Fatry
1.deň: Trnava - Krpeľany /vlak/, Krpeľany - Kľak - Borišov - chata pod Borišovom /ubytovanie/
2.deň: chata pod Borišovom - Necpalská dolina - Necpaly, Necpaly - Martin - Trnava /autobus, vlak/
9.ročník: 7.- 8.7.2012 /sobota, nedeľa/
Prechod hrebeňom Veľkej Fatry
1.deň: Trnava - Martin - Blatnica /vlak, autobus/, Blatnica - Blatnická dolina - Kráľova studňa /ubytovanie/
2.deň: Kráľova studňa - Krížna - Ostredok - Krížna - Majerova skala -Staré hory, Staré hory - Banská Bystrica - Trnava /autobus, vlak/
10.ročník: 5.- 7.7.2013 /piatok, sobota, nedeľa/
Prechod Vysokými Tatrami
1.deň: Trnava - Starý Smokovec /vlak/, Starý Smokovec - Hrebienok - Veľká studená dolina - Zbojnícka chata /ubytovanie/
2.deň: Zbojnícka chata - sedlo Prielom - Poľský hrebeň - Východná Vysoká - Velické pleso - Batizovské pleso - Ostrva - Popradské pleso /ubytovanie/
3.deň: Popradské pleso - Symbolický cintorín - Štrbské pleso - Solisko - Štrbské pleso - Štrba, Štrba - Trnava /vlak/
11.ročník: 5.- 6.7.2014 /sobota, nedeľa/
Prechod hrebeňom Javorníkov
1.deň: Trnava - Bytča - sedlo Melocik /vlak, autobus/, sedlo Melocik - Kasárna - Veľký Javorník - Malý Javorník - chata Kohútka /ubytovanie/
2.deň: Chata Kohútka - Papajské sedlo - Makyta - Lysá pod Makytou, Lysá pod Makytou - Púchov - Trnava /vlak/
12.ročník: 4.- 5.7.2015 /sobota, nedeľa/
Prechod Kremnickými vrchmi
1.deň: Trnava - Zvolen - Kováčová /vlak, autobus/, Kováčová - Zlatá studňa - Skalka /ubytovanie/
2.deň: Skalka - Vyhnátová - Flochová - Turčianske Teplice, Turčianske Teplice - Trnava /vlak/
13.ročník: 2.- 3.7.2016 /sobota, nedeľa/
Prechod Súľovskými skalami
1.deň: Trnava - Kotešová /vlak/, Kotešová - Hlboké nad Váhom - Hlbocký vodopád - sedlo Roháč - Brada - sedlo pod Bradou - Súľovský hrad - Súľov /ubytovanie/
2.deň: Súľov - dolina Čierneho potoka - Vrchteplá - Záskalie - Manínska tiesňava - Veľký Manín - Považská Bystrica, Považská Bystrica - Trnava /vlak/
14.ročník: 1.- 2.7.2017 /sobota, nedeľa/
Prechod Pohronským Inovcom
1.deň: Trnava - Nová Baňa /vlak/, Nová Baňa - Starohutský vodopád - Veľký Inovec /ubytovanie/
2.deň: Veľký Inovec - Benát - Zlaté Moravce, Zlaté Moravce - Trnava /autobus, vlak/
15.ročník: 7.- 8.8.2018 /sobota, nedeľa/
Prechod pohorím Vtáčnik
1.deň: Trnava - Žarnovica - Ostrý Grúň /vlak, autobus/, Ostrý Grúň - Kľak - Vtáčnik - Biely Kameň - Veľký Grič - Handlová - Remata /ubytovanie/
2.deň: Remata - Bralova skala - Vyšehrad - Nitrianske Pravno, Nitrianske Pravno - Prievidza - Trnava /autobus, vlak/
16.ročník: 5.- 7.7.2019 /piatok, sobota, nedeľa/
Prechod Belianskymi a Vysokými Tatrami
1.deň: Trnava - Tatranská Lomnica - Ždiar /vlak, autobus/, Ždiar - Monkova dolina - Široké sedlo - Kopské sedlo - Veľké Biele pleso - Zelené pleso /ubytovanie v chate na "Brnčalke"/
2.deň: Zelené pleso - Veľká Svišťovka - Skalnaté pleso - Zamkovského chata - Téryho chata /ubytovanie/
3.deň: Téryho chata - Priečne sedlo - Zbojnícka chata - Veľká studená dolina - Hrebienok - Starý Smokovec, Starý Smokovec - Trnava /vlak/
17.ročník: 4.- 5.7.2020 /sobota, nedeľa/
Prechod Považským Inovcom
1.deň: Trnava - Trenčín /vlak/, Trenčín - Mníchova Lehota - Inovec - Panská Javorina - Bezovec /ubytovanie/
2.deň: Bezovec - Marhát - Krahulčie vrchy - Havran - Piešťany, Piešťany - Trnava /vlak/
18.ročník: 3.- 5.7.2021 /sobota, nedeľa, pondelok/
Prechod Roháčmi
1.deň: Trnava - Liptovský Mikuláš - Žiar /vlak, autobus/, Žiar - Žiarska dolina - Žiarska chata /ubytovanie/
2.deň: Žiarska chata - hrebeň Roháčov - chata Zverovka.
3.deň: Chata Zverovka - Zuberec, Zuberec, Podbieľ, Kraľovany - Trnava /autobus, vlak/

Turistické trasy po 18.ročníku budú dodatočne dopracované, to bude záležať od aktuálnej situácie napríklad od existencie horských chát, resp. nových súkromných ohrád, či vlakovej a autobusovej dopravy. V neskorších ročníkoch budú tiež navštívené lokality, ktoré sa v prvých 18.ročníkoch nevyskytli, napr.Kysucké Beskydy, Strážovské vrchy, Štiavnické vrchy, Biele Karpaty a niektoré trasy zase môžu byť i zopakované z dôvodu ich aktraktivity, napr. Vysoké a Nízke Tatry, Malá i Veľká Fatra.

Kto by mal záujem o tieto naše akcie, môže sa obrátiť na KST TAZ Trnava a gestorom celej akcie je:

Peter Wagner - tel.domov: 033-5447 992

Trnava, 28.4.2004

 

KALENDÁR

august 2004:

8.8.2004 TURISTIKA PRE VŠETKÝCH - Doľany 19.ročník
(nedeľa) KST - KDT Doľany

Trasy: 40, 20, 10 km
40 km: Doľany - Ampere - Skalka - Sklená Huta - Obrázok - Kolovrátok - Klokoč - Monrepos - Čierna skala - Polámané - Jahodník - Lošonec - Dub - Doľany
Kratšie trasy sú odvodené zo 40 km trasy.
Štart: Doľany, pri ZŠ, 6.00 - 10.00 h
Cieľ: Doľany, kameňolom na konci obce, 14.00 - 18.00 h
Štartovné: 5 Sk
Vedúci: Igor Guldan, 900 88 Doľany č.10,
tel. d.: 033-6499 343, tel. z.: 02-6542 9941

14.8.2004 DEŇ S BICYKLOM - Poznajme okres Dunajská Streda 13.ročník
(sobota) KT RODINA Dunajská Streda

Trasy: cyklo + TOM: 130, 100, 60 km
120 km: Dunajská Streda, Ohrady, Topoľníky, Okoč, Veľký Meder, Čil.Radvaň, Baloň, Sap, Gabčíkovo, Hullám čárda, po starej dunajskej hrádzi k Bodíkom, Šulianske jazero, Vojka, kompou do Kyselice, Šamorín - Čilistov, Mierovo, Lehnice, Michal na Ostrove, Veľké Blahovo, Vydrany, Dunajská Streda
100 km: Dunajská Streda, Vrakúň, Gabčíkovo, Hullám čárda, po starej dunajskej hrádzi k Bodíkom, Šulianske jazero, Vojka, kompou do Kyselice, Šamorín - Čilistov, Mierovo, Lehnice, Michal na Ostrove, Veľké Blahovo, Vydrany, Dunajská Streda
60 km: Dunajská Streda, Vrakúň, Gabčíkovo, Hullám čárda, po starej dunajskej hrádzi k Bodíkom, Šulianske jazero, Vojka, kompou do Kyselice, Šulany, Jurová, Dunajská Streda
Štart: Dunajská Streda, Dom kultúry, 8.30 h
Cieľ: Dunajská Streda, Športová ul., Espresso FÁCÁN, do 17.00 h
Informácie: Zdeněk Kelemen, Jilemnického 337/17, 929 01 Dunajská Streda,
tel. d.: 0905-194 123

21. - 22.8.2004 POCHOD ŠPCH
(sobota - nedeľa) KST ŠPCH Špačince

Trasy: 51 km/1000 m, 56 km/1100 m, 100 km/1900 m
100 km: Melčice - Kykula - Mikulčin vrch - Veľká Javorina - Myjava - Brezová pod Bradlom - Dobrá Voda - Dechtice - Špačince
Štart: Melčice, žel. st., 7.00 - 9.00 h.
Cieľ: 51 km: Stará Turá, do 20.00 h
56 km: Myjava, autobusová st., do 21.00 h
100 km: Špačince, 18.00 - 9.00 h
Iné: akcia je zaradená do plnenia MK superdiaľkoplaz 2004
Riaditeľ podujatia: Viliam Kubiš, 919 51 Špačince č. 382
Tlač.hovorca: Ing. Pavol Nádaský, tel.: 033-5443 105

28.8.2004 SENICKÁ MAŠÍROVKA (IVV) a Partizánska vatra 22.ročník
(sobota) KST Senica

Trasy: pešo, cyklo: 10 - 65 km
Značkované TZ v okolí chaty SNP Rozbehy a po MK
Štart: Senica, žel. st. -15, 25, 35, 50, 65 km
Rozbehy, chata SNP, 6.30 - 11.00 h - 10, 20, 35, 50 km
Vedúci: Ing. Ján Mihálik, tel.: 034 - 651 3686, mobil: 0908-479 523
PhDr. Alžbeta Šnittová, tel. d.: 034-651 7856

28.8.2004 ZA ČACHTICKOU PAŇOU 1.ročník
(sobota) Klub TD Trnava

Trasa: 40 km
Smolenice, OÚ - Dobrá Voda - Prašník - Čachtice - Považany
Štart: Smolenice, OÚ, 7.00 - 7.45 h
Cieľ: Považany, žel. st.
Kontakt: Ing. Peter Minárik, Čajkovského 40, 917 08 Trnava, tel.: 033-5521 056


Mesačník MALOKARPATSKÝ DIAĽKOPLAZ vychádza ako zborník nezávislých prispievateľov s turistickou tématikou oblasti Malých Karpát a okolia, zameranou prevažne na diaľkovú pešiu turistiku. Za obsahovú náplň zodpovedá autor príspevku. Príspevky adresujte Petrovi Minárikovi alebo Pavlovi Šoulovi, prípadne iným osobám, ktoré bývajú s nimi v kontakte, priamo na diaľkových pochodoch organizovaných v Malých Karpatoch a okolí. Technická realizácia tohoto čísla: príprava textových podkladov - Peter Minárik, Pavol Šoula, konečná úprava textu - Pavol Šoula, príprava obrazovej náplne - Peter Minárik, distribúcia - Peter Minárik, Peter Obdržálek. Kontakt - elektronická pošta: soula@elf.stuba.sk. V elektronickej forme môžete časopis nájsť na internetovej adrese http://www.elf.stuba.sk/~soula/mkd.